| 
          
        
		
		ALS EEN BIJL IN
        HARDGEVROREN IJS 
         
        Inleiding bij
        de schilderijencyclus  
        Het
        Meisje en de Wolf  
        
        
        
        van Saar Roelofs
        door
        Hans Paalman (1932-2007), 
        oud-directeur
        Stedelijk Museum Schiedam, 
        
        ter gelegenheid van de tentoonstelling
        in het  
        Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum Overloon, 1998
        
        
         
         
        De
        inleiding is gepubliceerd in de tentoonstellingscatalogus, 1998 
         
        
		  
        
		  
        “Kunst
        is als een bijl in hardgevroren ijs.” Deze uitspraak van de schrijver
        Franz Kafka (1883-1927) is zeker van toepassing op beeldende kunst.
        Immers, in de beeldende kunst confronteert de kunstenaar de beschouwer
        met een visuele verbeelding van een gegeven dat ontroerend, oogstrelend
        of schokkend zou kunnen zijn; de kunstenaar maakt ons deelgenoot van een
        gegeven, soms een spiegel van haar of zijn eigen ziel of een spiegel van
        dé mens. Zo’n spiegel van de mens, zijn gedachten, zijn drijfveren,
        is het schilderkundige epos van Saar Roelofs.
        
         
        Haar
        serie Het Meisje en de Wolf laat ons bijna lichamelijk de geschiedenis volgen van het
        meisje en de wolf. In vierentwintig doeken, onderverdeeld in acht
        drieluiken, de meeste gehouden in grijszwart, verhaalt Saar Roelofs van
        het dramatische leven van het meisje. 
        
         
        Het
        zijn naar binnen gekeerde doeken, met afbeeldingen van menselijke
        figuren die niet in een omgeving of een kader staan, maar die in een
        totale eenzaamheid hun verhaal aan ons mededelen. In enkele doeken
        gebruikt Roelofs alleen kleur om het wrede, het mensonterende of het
        vernederende uit te beelden. Met haar ingehouden gebruik van grijs,
        zwart en wit weet Saar Roelofs, evenals Picasso in zijn magistrale doek Guernica,
        een dramatische spanning te bereiken. 
        
         
        De Santa Sindone, de lijkwade van Turijn genoemd, werd tot
        eind jaren tachtig gezien als de lijkwade waarin Jezus werd begraven.
        Het doek vertoont een anatomisch verwonderlijk juist negatief van een
        dode die door kruisiging is gestorven.
        Picasso’s Guernica oogt als een grijswitte lijkwade, ook al
        omdat het enorme doek als een broze lap linnen op de beschouwer
        overkomt. De aanblik van dit doek – ik zag het in 1965 in het Museum
        for Modern Art in New York - geeft je een enorme schok. Het doet je
        beseffen dat Guernica in 1939 het voorspel was van hetgeen later zou
        losbarsten. De kreet “waakzaamheid is geboden”, geuit door
        progressieve en linkse kunstenaars in de jaren dertig, zie je in dit
        doek van Picasso gevisualiseerd. 
        
         
        Ook
        in het werk van Saar Roelofs is de weerklank van deze kreet terug te
        vinden. Is Picasso’s Guernica de lijkwade van de overledenen
        van de heilige Baskische stad Guernica, dan is Het Meisje en de Wolf
        van Saar Roelofs de lijkwade van die ontelbare slachtoffers van
        verkrachting en genocide in de concentratiekampen. In dit epos bouwt zij
        voort op de verworvenheden van illustere voorgangers als Goya en Munch.
        Daarnaast zijn foto’s van oorlogen een inspiratiebron. Bij het
        aanschouwen van dit werk, komen namen van vernietigingskampen als
        Sobibor, Auschwitz en Dachau in gedachten. Maar ook associaties met
        Jappenkampen, de kampen van Stalin en de kampen van Pol-Pot en
        recentelijk Omarska.... Vandaag de dag is het de beestachtige genocide
        in Rwanda en Algerije....
        
         
        Waakzaamheid
        dient dus geboden te blijven. Deze expositie van dit indrukwekkende en
        aangrijpende werk van Saar Roelofs dwingt ons waakzaam te blijven. De
        beeldend kunstenaar kan ons een spiegel voorhouden: de spiegel van de
        mens. De beeldend kunstenaar brengt ons een boodschap. Laten wij deze
        verstaan in de zin van de uitspraak van Franz Kafka: "Kunst is als
        een bijl in hardgevroren ijs."
          
         Zie
        ook:
         Toelichting
        door de kunstenaar
         
		   |