|
Schilderijencyclus HET MEISJE EN DE WOLF Over
een meisje in een concentratiekamp "Een mooi en indrukwekkend kunstwerk." "A powerful statement of universal
application." "Interesting
and moving."
Een
verhaal van vele tijden Als
een bijl in hardgevroren ijs
|
Het meisje arriveert met haar moeder, zus en broertje in het concentratiekamp.
Het meisje wordt van haar zus gescheiden.
Ze verstart.
|
Ze wordt geschoren, bekeken en genummerd.
|
Zo ook haar broertje en de andere kinderen.
De moeder van het meisje wordt weggevoerd en komt niet meer terug.
|
Wolfgang heeft een oogje op het meisje.
Hij verkracht haar.
|
Het meisje vlucht weg voor zichzelf.
|
Ze voelt zich schuldig.
|
De wolf zorgt voor het
meisje.
Zo is
ze in staat de anderen te troosten.
Het meisje is innerlijk verscheurd.
Ze raakt zwanger.
|
|
Ze
bevalt van een zoon.
De baby wordt het kamp uit gesmokkeld.
|
De blonde vrouw, een kampbewaker, is jaloers op het meisje en de wolf.
|
De wolf ontvlucht het kamp.
De blonde vrouw martelt het meisje.
|
|
Het meisje eet en drinkt niets meer.
|
|
Ze
sterft.
De blonde vrouw vindt haar lichaam en heeft spijt.
|
|
En het meisje kwam terug om zich van alles te bevrijden.
De eerste versie van de cyclus stamt uit 1995 en bestond uit acht drieluiken met een begeleidende tekst, een vorm die was aangepast aan de architectuur van de Amstelkerk in Amsterdam waar de cyclus voor het eerst werd geëxposeerd. In 2016 is de serie gereviseerd. Uit de oorspronkelijke versie van vierentwintig schilderijen zijn acht werken behouden. Twaalf schilderijen zijn opnieuw vormgegeven (de aard van de beelden is desondanks hetzelfde gebleven). Verder zijn de schilderijen niet meer onderverdeeld in drieluiken. Wel komen in de gereviseerde serie twee tweeluiken uit de eerste versie terug. Ten slotte is de begeleidende tekst ingekort. Zo is een twintig doeken tellende schilderijencyclus ontstaan die inhoudelijk niet verschilt van de eerste versie uit 1995.
Archivering Een
reproductie van de gereviseerde schilderijencyclus (1995/2016)
met toelichtingen wordt bewaard in de archieven van
EXPOSITIES De
eerste versie van de cyclus uit 1995 is in Nederland
driemaal tentoongesteld:
PERS "Confronterend en aangrijpend, een statement maar niet alleen dat. Ook een mooi en indrukwekkend kunstwerk." (De Gelderlander) "De met vaart geschilderde doeken maken diepe indruk op de toeschouwer." (Centraal Weekblad) "Beelden vol verstilling en beweging, ingetogen en expressief. Wat een wereld weet Saar Roelofs door haar kwastvoering op te roepen." (Zinweb) "Aangrijpende voorstellingen." (AD Alphen aan de Rijn) "De
werken vallen op door hun eenvoud."
(Dagblad de Limburger)
UIT DE GASTENBOEKEN BIJ DE EXPOSITIES -
"Heel
confronterend en intens - en tegelijk subtiel en met mededogen."
UIT DE INLEIDING
BIJ HET MEISJE EN DE WOLF, MET DE TITEL ALS
EEN BIJL IN HARDGEVROREN IJS, DOOR HANS PAALMAN TER GELEGENHEID VAN DE EXPOSITIE IN HET
OORLOGSMUSEUM OVERLOON 1998egel van de mens, zijn
gedachten, zijn drijfveren."
UIT BRIEVEN EN E-MAILS AAN DE KUNSTENAAR "Interesting and moving." (Helmuth Braun, Hoofd Exposities van het Joods Museum Berlijn) "Indrukwekkend." (Edward van Voolen, conservator van Joods Historisch Museum Amsterdam) "A powerful statement of universal application." (Jack Boas, auteur van o.m. Boulevard des Misères. Het verhaal van doorgangskamp Westerbork and We are witnesses. Five diaries of teenagers who died in the Holocaust) "Indringende doeken. Deze problematiek is van alle tijden en alle mensen." (Stef Temming, oud-directeur Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum, Overloon) “Aangrijpend.” (Liesbeth Brandt Corstius, oud-directeur Stedelijk Museum Arnhem) "Uw werk heeft me ontroerd." (Isaac Lipschits, Emeritus hoogleraar Contemporaine geschiedenis en initiatiefnemer van het Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland) "Aansprekende en indringende beelden. Vanwege het verwerkingselement zeer actueel." (Erik Somers, historicus NIOD - Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies) "Een indringende cyclus." (Dirk Mulder, directeur Herinneringscentrum Kamp Westerbork) "Impressive paintings.” (Inge Jaehner, oud-directeurr Felix-Nussbaum-Haus)
"Powerful and exceptional." (Marcia Reines Josephy, oud-directeur/-conservator van het Los Angeles Museum of the Holocaust) "Dit aangrijpende en originele werk zet volwassenen en kinderen, ongeacht hun culturele achtergrond, aan het denken over slachtoffers en daders, elk in hun eigen rol betrokken in eenzelfde rampspoed. Een ongehoord actueel document." (Prof. dr Etty Mulder, voormalig hoofd onderzoeksgroep Holocaust/Kunst, Radboud Universiteit Nijmegen)
|
Zie ook:
Deportatie
een vroeg kunstwerk over de Holocaust
NOG ALTIJD & CEMENT
door
Saar Roelofs opgetekende levensverhalen
van Auschwitz-overlevenden