|
WIE
IS ER NU GEK?
(Scriptum, 2008) is Saar Roelofs' credo als psycholoog. Dit boek toont aan dat grenzen tussen "gezond" en "ziek'' niet zo
scherp zijn als in de hulpverlening vaak wordt
verondersteld.
Het plaatst kritische kanttekeningen bij de
Diagnose Behandel Combinatie (DBC), laat zien hoe de behandeling kan ontsporen door onopgeloste
emotionele problemen van de
hulpverlener en beschrijft hoe mensen in psychische nood
- ook zonder hulpverlener - in staat zijn
onvermoede innerlijke krachten aan te boren.
|
Rijk
geïllustreerd met praktijkvoorbeelden
en verwijzingen naar beeldende kunst, literatuur en muziek. Met
68 cartoons.
Nog steeds actueel
Lees
passages uit Deel 2: De
therapeut op de divan
Lees Deel
3: De veerkracht van de hulpvrager.
|
Ontvangst van Wie
is er nu gek?
|
"Een
eye-opener betreffende een belangrijke problematiek.
Toegankelijk geschreven." (NBD/Biblion)
|
"Dit
is een boek dat tot nadenken aanzet." "Saar Roelofs
focust op de creativiteit en veerkracht van patiënten.
Evenzeer verwijst zij naar de veerkracht van kunstenaars
en overlevenden van de Holocaust. Zij wijst er terecht op dat
mensen in uitzonderlijke situaties vaak een enorm
groeipotentieel vertonen, waarvan wij als therapeut nog veel
kunnen leren."
"Er is en blijft in de opleiding veel te weinig aandacht voor
basale relationele dynamieken zoals het gebruik van patiënten
door hulpverleners voor hun eigen narcistische doeleinden
[dit
verwijst naar
tegenoverdracht in
deel 2 van het boek, SR]." (Tijdschrift
voor Psychiatrie)
|
"Een
terecht betoog
tegen het afhankelijk maken van mensen van
professionele zorg. Levendige
casusbesprekingen. Verhelderende cartoons." (Ned. Tijdschrift v. Geneeskunde)
|
"Roelofs
is meester in het met beide voeten op de grond staan en kijken
wat al het werk in de GGZ oplevert." "Zo wordt getoond hoe sommige
hulpverleners zich onmisbaar achten (...) en ook hoe krachtig cliënten
zijn, ondanks
al ons problematiseren." (Sociale
Psychiatrie)
|
"Saar
Roelofs deelt met de bekende psychiater Irvin D. Yalom
oprechtheid, betrokkenheid en respect voor de belevingswereld van de
patiënt." (Nieuwsbrief
Stichting Patiënten Vertrouwenspersoon)
|
"Dit
boek is een stevige doordenking van wat er allemaal achter de
deur van de spreekkamer gebeurt." "Een buitengewoon
steunende boodschap voor iedereen die in psychische nood
verkeert."(Zinweb)
|
"Veel
verhelderende illustraties en cartoons." (Zorg
+ welzijn)
|
"Een
belanggrijk, serieus en glashelder geschreven boek"
"Leerzaam. positief en afwisselend."
"Prettige schrijfstijl." "Belangrijke
inhoudelijke kritiek op de Diagnose Behandeling Combinatie (DBC). Het
boek laat zien hoe de patiënt hiervan de dupe is." (Reviews op Bol.com)
|
|
|
NIET
STOREN (Belvédère, 1997) is een kritische beschouwing over de
organisaties voor ambulante geestelijke gezondheidszorg in het
laatste decennium van de vorige eeuw. Het boek bevat
beschrijvingen en analyses van de bureaucratie, de
diagnostiek en de hulpverlening. Het
is gebaseerd op de
kritische
vaklitera-tuur, dossieronderzoek en eigen observaties.
Het boek sluit af met de
ontwikkelingen in de ggz na de
Bijlmervliegramp van 4 oktober 1992. Niet storen
is doorspekt met passages uit de wereldliteratuur. Met
80 cartoons.
|
Ruim een kwart eeuw later nog steeds actueel
De huidige ggz draagt in veel opzichten de schaduw van het verleden met zich
mee. Thema's uit Niet storen
die nog steeds actueel zijn:
- de
gebrekkige hulp aan mensen met een PTSS
- de verlammende bureaucratie
- pseudodiagnostiek o.b.v. psychiatrische
classificaties
- de achterstelling van preventie
-
de inadequate hulp voor
mensen met een
....migratieachtergrond,
factoren die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan de nog immer lange
wachtlijsten
in de ggz.
Ontvangst van
niet
storen
|
"Treffend en geestig."
(tv-actualiteitenrubriek
EenVandaag)
|
"Een
boek met een ontegenzeglijke kracht." "Roelofs'
bezwaren sluiten aan bij de kritiek die de laatste tijd vaak
klinkt." (Zorg
en Welzijn)
|
"Saar Roelofs legt trefzeker de vinger op de zere plek."
(Bulletin
Cliëntenbond in de GGZ)
|
"Evenwichtige
verdeling tussen diepgaande en luchtige items." "Pakkende
cartoon." (Tijdschrift
voor Psychiatrie)
|
"Herkenbaar.
Roelofs beschrijft niet alleen wat er mis is,
maar ook hoe het beter
kan." (Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde)
|
"Een
boek dat er niet om liegt. De moeite van het lezen
waard." (Opzij).
|
"Een eye-opener voor iedereen
die werkzaam is in de GGZ." "Geen loodzwaar boek omdat de kritiek met
een knipoog en een kwinkslag is verwoord. (Modern Medicine)
|
"Een
gevarieerd en aantrekkelijk werk dat belangrijke
vragen stelt." "Een opbouwend boek, verplichte kost voor alle
GGZ hulpverleners, klanten, financiers en controleurs."
(Amsterdamse Patiënten
Krant)
|
"De
wijze waarop in de GGZ de praktijk wordt beoefend is zeer
verontrustend. Niet storen beschrijft die processen haarfijn." (Jos
H. Dijkhuis, hoogleraar Klinische psychologie & Psychotherapie
en de "godfather van de psychotherapie in Nederland".
|
|
|
Nog
altijd (Ten Have,
2005) is het de levensverhaal van Auschwitz-
overlevende Ronnie Goldstein-van Cleef.
Aan
de orde komt onder meer welke plaats de kampervaringen in
haar
leven hebben
gekregen,
of zij
haar ervaringen heeft kunnen verwerken en hoe
die ervaringen zich verhouden ten opzichte van andere
ingrijpende gebeurtenissen in haar leven. Met tekeningen en gedichten van Ronnie Goldstein-van
Cleef.
|
Ontvangst
van NOG
ALTIJD:
|
"Een
verrassend boek. Heel
anders dan andere ooggetuigenverslagen over de Tweede
Wereldoorlog.
Saar Roelofs is een bijzonder goed schrijfster." (VPRO-radio
OVT)
|
"Een
boeiende biografie. Roelofs' opzet om over het hele leven van
het kampslachtoffer te schrijven slaagt bijzonder goed en vormt echt
een toevoeging aan de bestaande literatuur over dit
onderwerp." (NIW-Nieuw Israëlietisch Weekblad)
|
"Saar
Roelofs vertelt het levensverhaal heel sober, met veel aandacht voor de psychologische gevolgen van kille
jeugd en oorlogservaringen, waardoor het boek een grote
zeggingskracht heeft."
(NBD
/Biblion)
|
"An
important contribution." (Yad Vashem)
|
"Psycholoog
Saar Roelofs laat onder meer zien dat jeugdtrauma’s de
verwerking van oorlogstrauma’s in de weg kunnen staan. Ook
van historisch belang wegens de vele bijzondere details over
de Tweede Wereldoorlog." (Lezersbeoordeling op bol.com)
|
|
|
Keerpunt.
Over
persoonlijke crises en kansen
(Ten Have,2004)
Dit boek bevat levensverhalen van
elf
mensen
die hebben laten zien hoe een crisis of traumatische
ervaringen
hen in beweging brachten
en kansen boden om hun leven een positieve wending te
geven.
|
Allen belanden in een onontkoombare situatie waarin ze de
omstandigheden niet meer naar hun hand kunnen zetten.
Gaandeweg merken ze dat hun beproevingen een functie
vervullen. Terugkijkend, voelen ze zich geen slachtoffer.
Integendeel. Ze beseffen dat - na verwerking van de
tegenspoed - hun leven rijker en
waardevoller is geworden
Met schilderijen van de auteur.
|
Ontvangst van KEERPUNT:
|
"Het
boek is vlot leesbaar; bovendien stemt het tot
nadenken over crisissituaties en hoe je daar je voordeel
mee kunt doen."
(NBD/Biblion)
|
"De
geïnterviewden komen voor je ogen tot leven. Keerpunt
is een boek dat inspireert."(Zinweb)
|
“Een serie
opmerkelijke interviews.” (Zorg + Welzijn)
|
|
De
1e versie van de Het meisje en de wolf uit
1995
is in Nederland 3x tentoongesteld, in de Amstelkerk in
Amsterdam, in het Nationaal Oorlogs-
en Verzetsmuseum
in Overloon en in het Centrum Beeldende Kunsten in Alphen
aan de Rijn.
|
Ontvangst
van HET MEISJE EN DE WOLF: |
"Confronterend
en aangrijpend, een statement maar niet alleen dat. Ook een mooi en indrukwekkend
kunstwerk." (De Gelderlander) |
"A
powerful statement of universal application" (Jack
Boas, auteur
van o.m. Boulevard des Misères - Het
verhaal van Doorgangskamp Westerbork)
|
"Indrukwekkend
en aangrijpend" (Het Algemeen Dagblad)
|
"Beelden
vol verstilling en beweging, ingetogen en expressief." (Zinweb)
|
"Interesting
and moving" (Helmuth Braun, Hoofd Exposities
Joods Museum Berlijn)
|
"Powerful
and exceptional." (Marcia Reines Josephy, oud-
directeur/-conservator van het LA Museum of the Holocaust)
|
"Ontroerend."
(Isaac Lipschits, initiatiefnemer van het Digitaal Monument
Joodse Gemeenschap in Nederland)
"Aansprekende en indringende beelden. Vanwege het verwerkingselement
zeer actueel." (Erik
Somers, NIOD - Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies)
|
|
Ontvangst
van TIEN COMPONISTENPORTRETTEN:
|
"Helder
geschreven biografieën die uitstekend dienst kunnen doen
als inleiding op het werk van de componisten." (Mens
& Melodie)
|
“Interessant
beeld van de diversiteit in componeerstijl in de twintigste
eeuw.” (Luister)
|
“Roelofs
beschrijft leven en werk van de tien componisten in een prettig leesbare stijl. Door de geschilderde portretten gaan de toondichters nog
meer voor de lezer/luisteraar leven.” (Dagblad van Almere)
|
"Het
boek haalt heel wat essentiële onderliggende denkwerelden naar boven
die zeer interessant zijn". De Belgische componist en
musicoloog Jan van Landeghem
|
“Eenvoudig
geschreven en daardoor gemakkelijk toegankelijk voor niet-ingewijden
in de na-oorlogse kunstmuziek.” (NBD/Biblion)
|
“Buitengewoon
informatief en helder geschreven. Tien bijzondere portretten. Echt een
boek voor de mediatheek.” (Muziek
& Onderwijs)
"Fraaie portretten." Piano
Bulletin, 2001 nr. 1, Christo Lely. |
Passages
uit het hoofdstuk over Messiaen zijn opgenomen in het boek Saint
François d'Assise van De Nederlandse Opera, 2008.
|
|
SCHILDERIJEN:
MUSICI
In
overeenstemming met haar belangstelling voor muziek en componisten schildert Saar Roelofs
musici. Eerdere series zijn tentoongesteld in Muziekcentrum TivoliVredenburg en Galerie Amsterdam.
"Met
wervelende penseelstreek en forse diagonalen brengt Saar Roelofs een
maximum aan beweging tot stand zonder daarbij de karakteristieke houding van de
musicus uit het oog te
verliezen."
(Concertagenda Muziekcentrum TivoliVredenburg)
|
SCHILDERIJEN:
COMPONISTENPORTRETTEN
(1999)
Opgenomen
in het boek Tien componistenportretten in woord en beeld.
Exposities
o.m. in Vredenburg/Tivoli
Utrecht, Stedelijk
Museum Amsterdam, Museum Van Bommel Van Dam Venlo.
"Prachtige
portretten die Saar Roelofs met diepziende blik en trefzekere hand
maakte.” (De Gelderlander) |
"Goed
getroffen portretten.” (Mens
& Melodie)
|
"Rake
portretten." (Het Parool) |
"De
geschilderde portretten tonen een overtuigende gelijkenis
met de afgebeelde personen." (OORsprong) |
"De portretten
van de zeven componisten die ik persoonlijk heb gekend maken indruk op
mij door hun psychologische trefzekerheid."
(Ton Hartsuiker, oud-directeur Conservatorium Amsterdam)
|
|
SCHILDERIJEN:
FAR BEYOND THE HORIZON
Naast
schilderijen waarin de mens centraal staat, schildert Saar Roelofs landschappen.
De schilderijen zijn o.m. tentoongesteld op het podium van het Concertgebouw
in Amsterdam
tijdens
concerten.
|
|
|
|